Saturday, October 8, 2011

DIARI FAIZAL YUSUP


Assalamu’alaikum..

Untuk pengetahuan semua FY merupakan anak kedua dari tiga adik beradik. Kami datang dari keluarga yang susah memandangkan awrah bapa FY Mohamed Yusup bin Haji Abdul Jamal merupakan seorang pengawal keselamatan di Universiti Malaya. Kami sekeluarga tinggal di quarters kerajaan atau lebih dikenali sebagai Kampung Awal dalam Universiti Malaya semenjak tahun 1978.

Dibesarkan dikelilingi golongan susah ini banyak mengajar FY akan erti kehidupan. Kesusahan ini juga menjadikan kami adik beradik insan-insan yang berusaha untuk keluar dari kepompong ini dan Alhamdulillah FY berjaya melanjutkan pelajaran ke peringkat diploma di UITM dengan kelulusan Diploma In Investment Analysis dan seterusnya menyambung pelajaran ke Amerika Syarikat dalam bidang yang sama. Abang FY Mohamad Ezaad bin Mohamed Yusup pula sekarang bekerja sebagai seorang Eksekutif di Arab Malaysian dan adik perempuan FY Azreen binti Mohamed Yusup pula merupakan seorang senior manager di Keretapi Tanah Melayu dan memiliki MBA.  Satu pencapaian yang baik bagi anak-anak jaga.

Semua ini disebabkan pendidikan yang baik oleh kedua ibubapa kami, yang mementingkan pendidikan ugama juga pendidikan akademik dalam kehidupan. Antara prinsip utama yang diterapkan mereka ialah prinsip membantu orang lain yang kesusahan.

Sejak dahulu lagi saya telah dididik oleh kedua ibubapa saya untuk membantu dan selagi daya membantu mereka-mereka yang memerlukan. Mungkin susurgalur keluarga yang berasal dari Johor ini memang mempunyai prinsip membantu pembangunan ummah yang begitu. Ini kerana Pak Long FY Tan Sri Dato’ Seri Abu Bakar bin Haji Abdul Jamal satu ketika dahulu merupakan General 4 bintang dalam Angkatan Tentera Laut Diraja Malaysia dan Pak Usu FY Dato’ Dr Prof. Abdul Rahman bin Haji Abdul Jamal adalah seorang Pengarah di HUKM juga merupakan Chief Scientist semasa Dato’ Dr Sheikh Muzafar astronat pertama Malaysia ke angkasa lepas.

Bila FY ucapkan tahniah kepada Pak Usu FY itu mengenai pencapaiannya, katanya – “ It’s my little contribution to the nation”. Satu ungkapan yang FY masih ingat sehingga kini.
Mungkin arwah bapa FY dulu malas belajar agaknya kalau dibandingkan dengan pencapaian adik beradiknya yang lain.  

 
(Gambar FY sekeluarga bersama Dato’ Dr Prof. Abdul Rahman bin Haji Abdul Jamal.)

Adik FY juga dewasa ini sedang menguruskan perihal membawa set-set komuter baru ke Malaysia demi untuk menyelesaikan masalah-masalah penumpang komuter yang sering kita dengar itu.

FY pula sebenarnya telah lama melakukan kerja-kerja amal ini. Ia telah bermula semenjak di zaman persekolahan lagi. Tak perlulah FY ceritakan dengan panjang lebar mengenainya di sini. Apapun FY merupakan exco dan sidang penulis dalam buletin NUMSA semasa belajar di USA dulu, merupakan AJK Surau di Kenanga demi untuk mendapatkan surau yang lebih sempurna buat kakitangan syarikat, merupakan Setiausaha Persatuan Penduduk di Pandan Indah dan sekarang di Desa Kasia pula. Malah FY telah menulis 4 buah buku motivasi dan 5 buah buku yang lainnya.

Sepanjang perjuangan ini ramailah yang menyangkakan yang FY mahukan nama, duit, pangkat dan gelaran namun lambat laun mereka akan tahu yang FY lakukan kerana Allah taala demi untuk mendapatkan keredhaanNya juga untuk pembangunan Ummah. Tak kurang juga ramai yang cuba menghalang usaha-usaha FY selama ini namun FY sehingga kini FY tak pernah mengalah kerana FY tahu Allah Taala sentiasa menyokong dan membantu mereka-mereka yang berada dalam jalan yang lurus dan benar. Semua ini berlaku kerana mereka tidak mengenali FY secara peribadi dan mungkin juga Allah Taala menutup hijab mereka hingga mereka tidak nampak apa yang sedang FY usahakan demi kebaikan ummah.

Sekarang nampaknya dengan izin Allah dan dengan ilmu dan pengelaman yang dikurniakan Allah ini telah menjadikan FY seorang remisier yang dicari sekiranya mereka ini merujuk mengenai apa-apa masalah dan merupakan seorang yang dirujuk dalam aspek pelaburan saham. Semua ini berlaku atas ketentuan Allah Taala dan FY menerima amanah ini dan akan melaksanakan tanggungjawab ini dengan sebaik mungkin bermotifkan Lillahitaala, bermotifkan ibadah. Mereka yang pernah bertemu dan bersemuka dengan FY pasti akan tahu.

Demi untuk menjalankan khidmat dengan lebih baik dalam membantu meningkatkan ekonomi ummah dalam aspek pelaburan saham ini maka FY telah mendaftar di Kasturi College untuk mengambil Chartered Financial Analyst (CFA) dengan harapan besar FY lulus demi untuk menjadikan diri FY sebagai ahli rujuk pelaburan yang lebih baik dan mantap.

Bangsa kita telah lama ketinggalan dalam bidang pelaburan saham ini dan ramai yang tidak tahu langsung mengenai pelaburan dan ini menyebabkan ramai yang rugi. Ramai yang tak tahu bagaimana mahu menilai sesuatu saham, bila untuk membeli dan menjual dan sebagainya. Semua ini memerlukan pengalaman dan pengetahuan.

Ramai yang membeli saham IPO di MITI contohnya dengan sangkaan ia akan membawa keuntungan tetapi mereka sendiri tak tahu apakah nilai saham yang mereka beli itu. Kenapa ia naik dan kenapa ia jatuh, kalau ia naik berapa banyak kenaikannya, bila untuk menjualnya, malah ada yang tak tahu bagaimana untuk membuka akaun CDS (Ini kisah benar) dan sebagainya.

Analogi dalam hal ini ialah memberi mesin jahit dan ilmu menjahit adalah lebih baik daripada memberi duit begitu sahaja. Duit itu akan habis tetapi bila diberikan ilmu duit itu akan berkembang.

Maknanya disini Pihak MITI boleh memberikan saham-saham kepada pelabur tetapi pihak MITI tak boleh malah mereka sendiri bukan ahli dalam bidang saham. Dalam hal ini remisier yang punya ilmu dan pengalaman dalam bidang pelaburan sahamlah merupakan elemen yang paling penting demi mendidik dan berkongsi ilmu pelaburan saham kepada mereka agar mereka dapat mengembangkan ekonomi keluarga mereka.

Pesan FY kepada mereka-mereka di luar sana yang sedang cuba sedaya upaya untuk menghalang FY dalam niat FY untuk membantu meningkatkan ekonomi ummah kerana Allah Taala ini sedarilah yang apa yang anda lakukan ini adalah mengikut dorongan nafsu dan mengikut hasutan syaitan. Cubalah buka pintu hati dan memahami. Kepada anda FY doakan agar Allah kurniakan taufiq dan hidayahNya. InsyaAllah.

Sekian dulu.

Fikir-fikirkanlah..

Sesungguhnya segala kebaikan adalah dari Allah dan segala kelemahan adalah atas kekurangan diri saya sendiri. Kemaafan jualah yang saya pinta.

Bukalah pintu hati, anda pasti akan memahami. Terima kasih meluangkan masa membaca. Harap ia membawa manfaat buat anda.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.